Seminář 17.2.2012

Prezentace nového jazyka (pro 1. a 2. stupeň ZŠ)

 Ukázková hodina zaměřená na prezentaci nové slovní zásoby na 1. stupni

 

 Věk žáků: 6 let

Vyučující prezentuje novou slovní zásobu, kterou žáci budou potřebovat v další části hodiny.

 

 Prezentovaná slova: monkey, hippo, giraffe…

Vyučující předpokládá, že některá slova jsou už dětem známá. Některá jsou však pro většinu dětí nová a vyučující je prezentuje a procvičuje spolu – v jedné tematické skupině.

 

 Otázky a úlohy:

  • Jakým způsobem udržuje vyučující pozornost žáků?
  • K jednotlivým částem hodiny v tabulce připojte cíl, který  se k nim vytahuje.
  • V kterých částech hodiny se učitel zaměřuje na porozumění a rozeznání jednotlivých slov (recognition), a v kterých částech hodiny žáci slova opakují – používají (production)?

 

 

Části hodiny ve správném pořadí:

 

Cíle vztahující se k jednotlivým částem hodin – v přeházeném pořadí:

1. Děti hádají co má učitelka v sáčku

 

A

Individuální procvičení jednotlivých slov vyslovovaných nahlas.

 

2.  Hippo vztahuje ze sáčku obrázky dalších zvířat / slov, na které se chce učitelka zaměřit.

 Příkaz ‚Pull hippo, pull‘  děti chápou z jasného kontextu. 

 Učitelka rozšiřuje komunikaci a ptá se na barvy, které už děti znají.

 

 

B

Další upevnění významu nových slov / porozumění.

 Opakování jednoduchých čísel v kombinaci s novou slovní zásobou.

 

3. Hra na paměť

Děti hádají které slovo / obrázek se skrývá na obrácené kartě.

 

 

C

Prezentace – uvedení dalších cílových slov.

 Upevnění porozumění slova hippo pomocí příkazu ‚Pull hippo, pull‘.

 

4. Vždy jeden žák z každého týmu hledá ve třídě obrázky podle zadání a po uplynutí časové lhůty spočítá, kolik obrázků našel.

 

 

D

Vzbudit zájem dětí, získat si jejich pozornost.

Uvést / představit slovo hippo.

 

5. Krátký zábavný dril – žáci říkají slova potichu a stále hlasitěji. Dril je doprovázen pohybem.  

 

 

E

Další upevnění významu nových slov / porozumění

6.  Žáci hádají slova, jejichž obrázky učitelka drží.

 

 

F

Procvičení výslovnosti slov ve skupině. 

 

 

Komentáře

Jitka Urbanova napsal:

Zdravim ucastniky patecniho seminare. Doufam, ze se vam dari upltnit nektery z napadu a inspiraci, byt by byly jen drobne. Tesim se na vase prispevky.

Ilona Sitařová napsal:

Také zdravím, poznatky a inspirace z pátečního semináře jsem se – alespoň některé – pokusila využít a „odzkoušet“ hned následující týden. Jednak to bylo u menších dětí – ve třetí třídě –  kde jsem trénovala a upevňovala novou slovní zásobu drilem s opakovanou změnou síly hlasu, intonace…. a zařadila nové aktivity s flash cards.  Ve vyšších ročnících jsem vyzkoušela zapamatování krátkého textu a následné zapsání žáky ve skupinách. To žáky velmi zaujalo, hlavně v deváté třídě.

 

Za inspirace a nápady ještě jednou děkuji a za přínosnou považuji i publikaci z Oxfordu, kterou jsem již někde na trhu  viděla, ale z finančních důvodů neměla možnost pořídit do školy. Zdraví Ilona Sitařová.

Jitka napsal:

Dekuji Ilono, Jsem rada ze jste si vyzkousela ruzne flashcard games a dril s opakovanim v ruzne intenzite hlasitosti. Drillovat se da ruznymi zpusoby; jde o to, aby to nebylo fadni a mechanicke. Technika s rekonstrukcu textu na zaklade diktatu se nazyva dictogloss nebo grammar dictation. Pokud si nektery z nazvu date do vyhledavace, urcite najdete ruzne variace na dane tema. Dulezita je tam i ta spoluprace pri rekonstrukci textu. Preji hodne stesti.

Jiřina Šupitová napsal:

Dobrý den,

omlouvám se, že reaguji až dnes (jarní prázdniny a spousta akcí)

Děkuji za přínosný den, máte krásnou angličtinu!!

 

Inspirovala jste mě:

1. určitě se budu snažit ještě více používat Aj v hodinách

2. líbí se mi nápad Vaší cvičné učitelky z VŠ (zásobníček frází, instrukcí – rozširřování)- zavedu si

3. Vrátím se k Jazz Chant…připomněla jste mi :-)

4. Moc se mi líbí obrázkový „příběh“ …“Yellow bus“..je to krásný nápad – Děkuji!

5. Vytvářím si sama / s dětmi flashcards…dají se využít i takto (yellow bus)

6. Video – španělská učitelka: cvičím gramatické struktury, komunikaci, porozumění  podobně…rychlá zpětná vazba pro mě.

7. Díky za všechny ty „hry s hlasem“…

 

Mějte se moc hezky a děkuji

S pozdravem

Jiřina Šupitová

Jitka Urbanova napsal:

Děkuji vám za seznam nápadů, které jste si ze semináře odnesla. Opravdu mě to těší.

 

Zásovník „classroom phrases“ určitě funguje. Vím,že máte mnoho práce, ale možná by pomohlo naplánovat si jednu hodinu včetně instrukcí a toho, co budete chtít říci tak, aby hodina mohla proběhnout celá v angličtině. Pokud se čas od času zaměříte na 1 hodinu, určitě vám to bude časem připadat přirozenější. Velmi důležité je ale zaměřit se na instrukce – stručnost, srozumitelnost, vizuálnost. To vám pomůže nesklouznout do češtiny. Po hodině si můžete zapsat, které části hodiny šly v angličtině snadno, a které ne, a zamyslet se, co na nich ještě změnit.

 

Přeji mnoho štěstí

Jitka Urbanova

R. Havlíčková napsal:

Vyzkoušela jsem s dětmi různé druhy zábavného drillu, práci s hlasem atd. Děti nové metody zaujaly.

Laďka B. napsal:

Dobrý den,

vyzkoušela jsem s dětmi podobné hry vše formou drilu. Nejvíce se jim líbila aktivita hádání tajemství, které bylo ukryto v krabici. Pro děti to byla velká legrace a chtěly tuto aktivitu dělat i déle, což nešlo, protože jsme omezeni časem vyučovací hodiny. Semináře jsou moc pěkné.

Jitka Urbanova napsal:

Děkuji za příspěvky. Výborně. Nejdůležitější je potom drilová cvičení obměňovat, aby Měly děti pocit, že se jedná o nové a nové hry.

 

Hodně štěstí v práci.

Jitka

Eva Vlčková napsal:

Dobrý den,

děkuji za skvělý seminář, který byl zaměřený přímo na věkovou skupinu dětí, s kterou pracuji. Využíváme hodně flashcards a hned jsme vyzkoušeli různé varianty práce s nimi – asi nejnovější a nejvíce oblíbený se stal drill se změnou síly hlasu, kterou používá i učitelka na videu a děti pomalu vstávají a zvyšují hlas. Tento drill zařazuji poměrně často, i když ne každou hodinu, protože pak se někdy děti snaží celou akci urychlit a hned hlasitě opakují slovíčko :) Jako další způsob práce s flashcards hrajeme různé soutěže, např. na dva týmy – kdy vždy první z týmu musí hledat určitou kartu, která je schovaná ve třídě, pokud neví, tak mu ostatní radí pomocí popisu – big, pink, atd. S většími dětmi zase děláme soutěž, kdy po naučení slovíček z flashcards jsou rozděleni do dvojic a vždy jeden z nich píše na tabuli určité slovíčko a pokud neví, jak se píše, druhý mu ho hláskuje. Dvojice, která má všechna slovíčka správě dostává bod a za několik bodů pak mají jedničku.

Děti to hodně motivuje a v hodinách se dost snaží.

Jaroslav napsal:

Dobrý den. Vyzkoušel jsem se třídou 5.A. a 5.B. téma „In town“

Pracovali jsme s mapkou, na které byly vyznačeny různé budovy – obchody, pošta, nemocnice, park….

Žáci popisovali, co na mapě vidí, kde to je, používali předložky – behind, outside, in front of, next to, opposite…

Popisovali, co si kde mohou koupit, co se kde dá dělat. Hodina byla zajímavá, vydařila se a všichni jsme z ní měli dobrý pocit.

Mirka napsal:

Děkuji za seminář, který mi pomohl při vyučování. Vyzkoušela jsem s dětmi drill, který se jim moc líbil, zařazuji velmi často. dále děkuji za publikaci, kterou už také používám.

Zuzana napsal:

Metodický seminář, kterého jsem se zúčastnila v Jihlavě 17. února, shledávám velmi užitečným pro svoji praxi. V praxi jsem vyzkoušela většinu aktivit, které byly na semináři prezentovány. Ocenila jsem způsob prezentace paní lektorky i učební materiály.

 

Děkuji za možnost dalšího vzdělávání prostřednictvím Vašeho projektu.

Petr napsal:

Dobrý den, velmi přínosná byla pro mě nabídka metod a možností využití flashcards při výuce. Flashcards při výuce využívám a kombinuji. Děkuji za fajn seminář. P.

Unknown napsal:

S dětmi jsme zkoušeli nové básničky pomocí obrázků, obrázky dětem pomohly, aby si rychleji zapamatovaly básničku. Fungovalo to výborně. Používáme již také fleshcards. Děkuji za seminář.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


+ osm = 15

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>